Ezen a weboldalon sütiket (cookie) használunk annak érdekében, hogy javíthassuk a felhasználói élményt és jobb szolgáltatást nyújthassunk. További információ.
Termékek Menü

Gazdasági Rádió interjú - EU szabályozási kérdések

Gazdasági Rádió interjú - EU szabályozási kérdések

Interjút adtunk a Gazdasági Rádiónak az EU és a kerékpárlobbi harcáról. Ha nem tudta élőben követni az adást, akkor itt van pár gondolat:

Elektromos kerékpár gyártók küzdenek az Európai Parlament törvényalkotóival

Az elektromos kerékpárok robbanásszerű terjedése éves szinten 3 milliárd eurós üzletet jelent az európai gyártó és forgalmazó vállalatok számára. Ez a következő években akár meg is triplázódhat. A kereskedők érdekvédelmi szervezete, az ETRA, többfrontos harcot folytat a törvényi kötelékek lazításáért.

A Pike Research kutatói szerint az európai elektromotoros rásegítéssel ellátott kerékpár eladások 4 éven belül megduplázódhatnak. Ezek az új közlekedési eszközök kannibalizálják a hagyományos kerékpárok piacát is, Hollandiában például az új biciklik 20%-a már elektromos motorral kerül ki a forgalomba. A piaci volumen többszámjegyű éves növekedési szintjén kívül a vásárlásonkénti ár is folyamatosan növekszik, így érthető, hogy a gyártók keményen lobbiznak azért, hogy a törvényi keretek fellazításával újabb tömegeket nyerjenek meg a termékeiknek.

A jelenlegi törvényi szabályozás két járműkategóriát ismer. A 250W teljesítmény alatti elektromos rásegítővel ellátott kerékpárok az ún. pedelec biciklik, melyek végsebessége nem haladhatja meg a 25 km/h-át. A másik kategória a segédmotoros kerékpár, melynek legnagyobb teljesítménye 4 kW, és tervezési sebessége maximum 45 km/h. Ez utóbbi típusnál megengedett a gázkar alkalmazása is, így nem kell tekerni a kerékpárt az elektromotor működéséhez. A két kategória között nem csak a felhasználó oldaláról van különbség (a pedelec jogosítvány és biztosítás nélkül is vezethető, hiszen kerékpárnak minősül), de a segédmotoros kerékpárok gyártói modellenként több tízezer eurós típusvizsga elvégzésére is kötelezettek.

Az Európai Kereskedők Szövetségének (ETRA: European Two-Wheeler Rezailers' Association) véleménye szerint a meglévő pedelec szabályozás korlátozza a piacot, hiszen az alpesi országokban a teljesítménykorlát indokolatlanul alacsony. Azt szerették volna elérni, hogy maradjon az eddigi 25 km/h-ás sebességhatár, de a maximális teljesítményt ne szabályozzák. Az is a célok között volt, hogy engedélyezzék a kerékpárok esetén a pusztán elektromos erővel történő haladást is. A kezdeményezés csúfos kudarcot vallott, az EP november végi határozata megtorpedózta a változtatási kérelmet.

A következő körben a segédmotoros kerékpárokkal kapcsolatos szabályok megváltoztatása a cél. A szövetség szinte biztosra vette, hogy a pedelec kerékpároknál sikert ér el, mert úgy tűnik, nem készültek fel arra, hogy a 250W feletti motorral rendelkező biciklik esetére olyan ajánlást fogalmazzanak meg, amit aztán át tudnak majd vinni az Európai Parlament döntéshozóin. Január elején kétségbeesett hangú felhívást tettek közzé, melyben azt kérték, hogy az elektromos kerékpár szakértők véleményükkel segítsék a törvénytervezet javaslatának elkészítését. A megadott határidők (január 14-ig tervezet, február 6-án pedig a közgyűlés előtti vita) azonban megkérdőjelezi, hogy érdemben vitatható anyagot nyújtsanak be a törvényhozásnak. A cél egyébként az lenne, hogy a segédmotoros és a hagyományos kerékpárok közé behozzák az ún. s-pedelec kategóriát (45 km/h, legfeljebb 500W-os motor), mely ugyan ma is létezik a gyártók kínálatában, de a segédmotoros kerékpárokkal kapcsolatos szigorú elvárásokat kell teljesíteniük.

Ha további elektromos kerékpárokkal kapcsolatos hírek is érdeklik, látogassa meg a hatszel.hu hírportált.  

 

A rádióinterjút itt tudja meghallgatni!

 

Tartalomhoz tartozó címkék: Rólunk